Vážený Sakr Softe! Po dokonalém poznání vaší hry LEMMINGS a následném projítí (2.místo v soutěži) jsme se rozhodli, společně s Liborem Varhou, sepsat podrobný návod zachycující každý sektor pěkně zvlášť a podrobně, jelikož si myslíme, že je zbytečně ne- využíváno všech sektorů této hry (do pokročilejší části se málokdo dostane). Proto vznikl tento obsáhlý návod, jak přesně a dopodrobna vyhrát všechny sektory této náročné hry, abychom "normálním" hráčům umožnili využít všech jejích dat. Pokud je mi známo, je o návod velký zájem, zvlášť ze strany mých vrstevníků (návod zatím vlastním já a Libor Varha = tvůrci a možná i vy = dis- tributor). Návod je společným dílem nás obou a každý na něm máme svůj díl. (Ten větší patří Liborovi, protože jeho byla hra i mechanika - já Floppy-disk nevlastním). N Á V O D N A H R U L E M M I N G S ========================================= sektor č.1 .... Nejprve si nadefinujeme kopáče, nejlépe šikmého. Pak jej, pokud možno na hladkém úseku předáme jednomu z Lemmingů a ten bude kopat. Lépe by bylo, kdyby kopal doprava a dolů nebo jen dolů, ale kope-li jen doprava, dostanou se Lemingové do dome- čku také, ale později. Jen si při kopání musíte obrovského majzla (pro neznalé brněnského hantecu překládám slovo majzla na krásné české slovo pozor) na to, aby se Lemingové neproko- pali přímo nad domeček - to by potom spadli do prostoru mezi dvěma svícínky, které ohraničují domeček z obou stran, a cho- dili by sem tam mezi nimi. Doporučená rychlost . . . není co zkazit, takže i 99. sektor č.2 .... Najedeme si v menu na funkci... hádejte kterou! Ano, správně, funkci deštníčku, protože jinou nemáme. Tu potom předáme všem Lemingům, a to na libovolné ze tří horních plošin. Jinak by se při pádu Lemingové zabili a mohli byste zachraňovat tak akorát sebe. Takže každý Leming dostane jeden deštníček (víc jich ne- přijme, neboť je na rozdíl od jiných -nebudu jmenovat- skromný a nebere co nepotřebuje). Ještě taková malá finta na strefová- ní: úplně postačí, když ještě před projítím Leminga pod kurzo- rem stisknete SHIFT a držíte, dokud daný Leming funkci nedos- tane. Pak jej ale musíte rychle pustit a stisknout znovu, aby dostal funkci i další Leming (nestačí jen držet, musíte před průchodem nebo při průchodu Leminga SHIFT pustit a znovu stis- knout.) Doporučená rychlost . . . jak kdo ocení svoje reflexy, já si dávám maximum, ale vy můžete klidně i 50. sektor č.3 .... A hurá, jde se regulovat! Víte, kde je v menu funkce regulov- číka? Jestli ne, tak je to jediná funkce, kterou máme u tohoto sektoru k dispozici a kterou budeme hojně používat (tady, ale i v budoucích sektorech, však vy si ještě rádi vzpomenete, jak byly začátky lehoučké). Po vypadnutí prvního Leminga z úkrytu ho necháme chvilku vyžívat chůzí a pak mu předáme regulovčíka. Ostatní se o něj obrátí a jdou směrem doleva. Necháme je spadnout na nejlevnější patro (či jak nazvat patro, které je nejvíce vlevo) a pak zase prvního z nich zastavíme a ostatní si to pomašírují zpátky doleva. Necháme je popadat až na nej- nižší patro (nebojte se, nezabijí se), kde naposledy předáme funkci regulovčíka a ostatní Lemingové odejdou domů. Následně stiskneme tlačítko ESC. Doporučená rychlost . . . lze projít i s 99. sektor č.4 .... Jestliže jsem u minulého sektoru volal "Hurá, jde se regulo- vat!", pak teď bych měl asi zavolat "Hurá, jde se šplhat! ", což já ale nikdy neudělám, protože nepatřím zrovna k sortě studentů, kteří se touto činností zabývají. Nicméně, ať se to komu líbí nebo ne, šplhat se bude, a to v hojném počtu. Ale nepředbíhejme. Nejdřív musíme v menu zvolit funkci šikmého ko- páče a tu pak předat prakticky kdekoliv, kromě levé stěny sek- toru. Lemingové vypadají (to je vytvořeno od slova padat, ne vypadávat) prokopaným otvorem dolů do spodní části obrazovky. Tady jim všem předáme funkci šplhání (už je to tady) a počkáme na to, až se vyšplhají na stěnu do domečku. Někteří, pravda, nepůjdou zrovna nejpřímnější cestou: nejdřív vylezou na levou stěnu, kde narazí na horní podlaží a spadnou, načež si to po- šupajdí směrem doprava a vyšplhají na pravou stěnu, a proto doporučuji dávat funkci šplhání jen Lemingům jdoucím doprava. Doporučená rychlost . . . zní to možná nelogicky, ale jestli chcete skončit co nejdřív, nedávejte maximum, protože je pak velmi pravděpodobné, že se netrefíte přesně a jen do Lemingů jdoucích doprava a to bude znamenat zdržení. sektor č.5 .... Před stěnou předáme jednomu z Lemingů (nejlépe se předává zase tomu prvnímu) vodorovného kopáče a ten prokope díru celou stě- nou. Pak předáme kopáče i u skály a přijedeme s kurzorem těsně před " mříže ". Držíme SHIFT tak dlouho, dokud první z pocho- dujících Lemingů nedostane opět funkci vodorovného kopáče. Ten bude kopat tak dlouho, dokud se neprokope celou první částí mříží. Pro druhou část mu ale kopání musíme zadat ještě jednou. Cesta k domečku je tedy volná. Stane-li se, že některý z Lemingů uvízne mezi dvěma uzly v mřížích tak, že nemůže dál, dostane od nás opět kopáče a prokope se. Pokud hráč nemusí, zbytečně kopáče nepředává, ostatní Leingové dojdou do domečku oklikou, ale dojdou. Doporučená rychlost . . . lépe menší, času je až příliš. sektor č.6 .... První, co musíte udělat po spuštění tohoto sektoru, je předat kterémukoliv z Lemingů bombu. Tento po odpočítávání vybouchne a uvolní tím cestu pro další. Následně pak najeďte v menu na regulovčíka a předejte ho jednomu z Lemingů jsoucímu právě u tenké stěny vpravo. Následně tomu stejnému Lemingovi předejte i bombu. Po chvíli vybouchne a uvolní tím cestu (i když ne příliš rovnou) vpravo. Nyní mohou Lemingové projít až do dome- čku vpravo. Doporučená rychlost . . . při 99 půjdou všichni v houfu. sektor č.7 .... Najedeme v menu na stavěče schodů a toho předáme libovolnému Lemingovi v pravé půli obrazovky tak, aby vystavěl schůdky přes nízkou, ale strmou stěnu, přes kterou se Lemingové sami nedostanou. Pokud má hráč takový odhad, že se netrefí, může dotyčný Leming stavět i dvojnásobný počet, a to tak, že při pokrčení rameny tohoto Leminga (vždy, když dostaví urč. počet schodů) mu předáme opět schodostavění. Potom Lemingové pokra- čují směrem doprava. Těsně před hlubokou dírou předáme prvnímu z nich opět stavění schodů. Jde-li za ním náhodou jeden nebo více Lemingů tak nešťastně, že by spadli do díry ještě dřív, než by ji stačil stavěč přehradit celou díru schůdky, může hráč bez obav i jim předat stavěče (klidně i dřív, než těsně nad propastí - tito Lemingové se zdrží stavěním schůdků natolik, že díra je zatím přehražena). Doporučená rychlost . . . záleží čistě na hráčovi, ale dáte- -li při velké rychlosti první stavění jednomu z posledních, vznikne mezi prvním a ostatními dosti velká mezera, která vás zbaví starostí s přehrazováním. sektor č.8 .... Tento velmi obtížný sektor mi trval velmi dlouho a dalo mi to hodně přemýšlení, než jsem přišel na to, jak jej projít. Musíte totiž chvíli po vypadnutí prvního Leminga předat jemu funkci regulovčíka, který všechny Lemingy usměrní směrem do domečku. Doporučená rychlost . . . jen blázen by dal míň než 99. sektor č.9 .... Nejdříve najedeme v menu na může být i svislého, ale lépe ši- kmého kopáče a toho pak předáme Lemingovi. V případě svislého s ním musíme začít kopat těsně vedle levé stěny v okamžiku, kdy je otočen směrem doleva, aby on i všichni ostatní Lemingo- vé šli po spadnutí prokopaným otvorem opět doleva. V případě šikmého kopáče je strategie jednodušší: úplně postačí, dáte-li mu funkci kopáče v okamžiku, kdy je obrácen směrem doleva (nejlépe se to pozná u prvního). Všichni ostatní pak půjdou směrem vlevo. Je lépe nenechat si je dojít až do malé prohlubně vlevo, ale dávat jim funkci šplhání již předtím, ne- boť by se mohlo stát, že v malém prostoru, kde se nepřehledně míhají jednotliví Lemingové předáte tuto funkci nepravému a on vám, mrška, začne šplhat doprava, kde na něj čeká láva, místo doleva do domečku. Doporučená rychlost . . . raději míň než víc, času je dost, ale Lemingů akorát. sektor č.10 Tento sektor má několik možností lišících se od sebe jen v drobných detailech. Já se přidržím té nejjednodušší. Ještě před vyskočením prvního Leminga si musíte v menu zvolit regu- lovčíka, kterého pak předáte nahoře prvnímu z Lemingů. Rychle si v menu zvolíte symbol padáčku a ten pak darujete všem těm chudákům Lemingům, kteří se zděšením v očích čekají, až se zřítí do hlubin a bídně zahynou. Pokud se vám zrovna nechce pospíchat, můžete si zmáčknout DELete. Po unčení hry zbude jeden regulovčík, kterému ulehčíte bídnou smrt hladem a celko- vým tělesným vyčerpáním pro neustálé podupování tím, že sti- sknete klávesu ESC. Doporučená rychlost . . . libovolná, ale mějte na paměti, že každého Leminga musíte obdarovat deštníčkem. sektor č.11 ... Nejdeme v menu na vodorovného kopáče a postavíme se k levé stěně. Ještě jednou opakuji: K LEVÉ STĚNĚ !!!, neboť v pravé části by vás čekalo velmi nepříjemné překvapení v podobě fa- lešného domečku (Pozn.: Taky jsem se nachytal...). Po předání vodorovného kopáče jednomu v Lemingů otočenému čelem ke stěně začne vyzvaný zástupce davu kopat vodorovný průchod do zdi, což mu nesmíme nechat dokončit, ba naopak. Asi v polovině pro- kopané zdi jej necháme kopat svisle dolů (Pozn.:I když by bylo několik Lemingů na sobě, počítač si vždy moudře vybere toho, který již nějakou funkci má). Asi v polovině výšky zdi předáme svislému kopáči funkci šikmého kopáče a ten nám bude kopat šikmo vlevo a dolů. Doporučená rychlost . . . zcela libovolná, ale může se stát, že Lemingové spadnou do štoly vykopané kopáčem moc pozdě a bude-li štola dosti hluboká, mohou se i zabít. sektor č.12 ... Ihned, ještě před vyskočením prvního z Lemingů z úkrytu zvolte v menu regulovčíka a postavte kurzor těsně pod domeček. Po stisknutí SHIFTU vyčkáme prvního Leminga, který bude jistě rád stát a podupávat nohou, zatímco ostatní mu budou šlapat po hlavě. Dál popojedeme kurzorem až ke stěně vpravo a stiskneme číslici 4 pro volbu vodorovného kopáče, kterého pak předáme některému z Lemingů u stěny otočenému doprava. Ten okamžitě zareaguje a zuřivě začne kopat díru do stěny. Během vykopávání díry zatím můžeme najet v menu na funkci šplhání a darovat ji dvěma Lemingům, pokud možno jdoucím doprava po vykopání díry. Ti pak vyšplhají stěnu, přes kterou se musí bez schodů dostat i ostatní. Prvnímu z nich kousek od domečku předáme funkci re- gulovčíka, načež se druhý otočí a bude chtít jít zpátky doleva. V tom mu my zabráníme tím, že ho obdarujeme funkcí ši- kmého kopáče, a to tak, aby se prokopal přímo k pochodujícímu zbytku Lemingů a ti pak odešli směrem doprava, kde stojí druhý regulovčík. Tomu dáme bombu a pak už nic nebrání tomu, aby všech sedmadvacet Lemingů odešlo do domečku. Ale kampak se nám poděl osmadvacátý? Zatím vesele vyšplhal na stěnu vlevo a putuje až k prvnímu regulovčíkovi, co stojí pod úkrytem, z ně- hož všichni vypadali. Tam se o něj obrátí a jde rovnou domů. Doporučená rychlost . . . další záludnost tohoto sektoru; je pevně stanovena na číslo 99. sektor č.13 ... Jak vidno, u Lemingů žádné nešťastné číslice neplatí, protože třináctý sektor je opravdu lehký, pouze musíte najet v menu na svislého kopáče a prokopat díru dolů. Nebo že by ne? Ale jaktože se kopáč nezabil, ale jeho přátelé ano? To bude asi tím, že kopáč padal dolů z nižší pozice než ostatní, protože se při kopání dosral (promiňte, to je překlep, tam má být dostal) o něco níž než ostatní, kteří padali úplně shora. Z toho logicky vyplývá, že kdo bude kopat, ten se nezabije. A protože hráč potřebuje zachránit všechny do jednoho, musí být poučeni (o kopání) všichni. Jen pozor, ať si nezničíte levou klávesu nebo SHIFT, tento sektor je na to jako dělaný. A až budou všichni Lemingové kopat, můžete si dát konečně šlofíka, neboť tento sektor je na reflexy velmi náočný (obzvlášť, jestli jej hrajete tak jako já s rychlostí 99...). Doporučená rychlost . . . jak kdo ocení svoje reflexy. sektor č.14 ... Pro tenhlecten konkrétní sektor platí, že hlavní je rychlost, a tak vám zde můj zápis moc nepomůže, nicméně se pokusím o to, aby to šlo co nejlépe. Sektor se dá rozdělit do několika naprosto shodných částí, které vám zde popíši. Nejprve se musí nadefinovat v menu funkce kopáče, může být i vodorovný, ale šikmý je lepší. Tuto pak předáme prvnímu z Lemingů a ten začne kopat. Ostatní se zatím vracejí zpět, kde na ně čeká stěna. Až se dotyčný Leming prokope, spadne dolů, kde ho v přiměřené vzdálenosti od další stěny necháme stavět schůdky, tak aby se až je postaví mohl vodorovným kopáčem prokopat do další části a nemusel kopat dál v zemi. (Pozn.: Pokud se stane a vy potře- bujete, aby přestal kopat, můžete ho nechat stavět schody a on se otočí a odejde. Potřebujete-li jej otočit, nechte ho stavět schody ve vodorovně vykopané šachtě). P.S. Až to zvládnete rychlostí, tak na to zkuste jít rozumem. Co takhle poslat dva šplhouny napřed, aby připravili cestu o- statním. Nejdřív jednoho, až vyšplhá na první zábranu, tak i druhého. Doporučená rychlost . . . času je velmi málo, takže 99. sektor č.15 ... Zde nemusíte držet delete hned se SHIFTEM, ba naopak. V klidu si dojedeme s kurzorem do menu na vodorovného kopáče a posta- víme se k první stěně. Zde stiskneme SHIFT a počkáme na první- ho Leminga, kterému funci předáme. O jeho soudružské (nebo jak nazvat jeho druhy, kteří s ním mají soucit) se nemusíme bát, ti se obrátí o stěnu a pomašírujou si to zase zpátky. Ale ještě než přijdou Lemingové ke druhé stěně, dáme jednomu z nich, nejlépe prvnímu, funkci šplhání a funkci padáčku. Ten vyšplhá na druhou stěnu a bezpečně spadne dolů. My mezitím na- volíme v menu stavění schodů a to mu pak předáme u díry v zemi a čekáme, dokud je nedostaví. Pak opakujeme tak dlouho, dokud nepřehradí Leming celou díru (zpravidla stačí čtyři stavěči). Dále jej necháme vylézt po prvních schodech a jakmile na ně vyleze, okamžitě mu zase předáme funkci stavění schodů. Teď už můžeme prokopat druhou stěnu a uvolnit cestu zbytku Lemingů. Mezitím stihneme předat Lemingovi vpředu ještě jednou stavění schodů, aby si to patřičně užil. Chudák z posledních sil zace- lí poslední překážku stojící v cestě kráčejícím Lemingům a ti, společně s ním, odcházejí opět šťastně do domečku. Doporučená rychlost . . . ani teď není nijak moc času, ale rychlost vypadávání Lemingů úspěch nijak neovlivní. sektor č.16 ... První z Lemingů, kteří vypadávají z úkrytu, musí začít kopat svisle dolů tak dlouho, dokud nevykope jámu velkou asi jako Leming. Potom mu předáme funkci stavění a on, zjistivše, že nemá kam stavět, přestane kopat a začne bezradně chodit sem a tam a tak udělají všichni. úe vám jeden utekl? Nevadí, právě to potřebujeme. Právě on byl osudem zvolen jako dobrovolník na příslovečné "stavění schodů do nebe". Ještě na cestě před prudkým srázem dolů mu předáme šikmého kopáče tak, aby se pro- kopal přibližně do stejné hloubky jako jsou ostatní Lemingové. Raději hloub, než abyste musel celý sektor opakovat. Po doko- pání (Leming zjistí, že země zde končí a že nemá co kopat a chystá se spadnout do srázu ven z obrazovky) mu urychleně pře- dáme funkci stavění schodů a to obnovujeme tak dlouho, až se dokope "do nebe" a odejde do domečku. Potom zvolíme v menu vo- dorovného kopáče, najedeme na zbývající Lemingy, zavřeme oči a stiskneme SHIFT. Pokud vám budou hvězdy nakloněny, jeden z Le- mingů začne kopat směrem doprava a kope tak dlouho, dokud ne- narazí na zbytek cesty po šikmém kopáči. Nyní všichni Lemingové včetně zmiňovaného kopáče šupajdí rovnou do domečku za svým dobrovolníkem, který už tam dávno sedí u stolu, popíjí kafíčko a libuje si, jak je v Leminglandu krásně. Doporučená rychlost . . . dáte-li na začátku hodnotu větší než je implicitně nastavena, nestihne svislý kopáč vykopat jámu dost hlubokou a uteče vám víc než jen ten nezbytný jeden. sektor č.17 ... Nejprve, ještě před začátkem vypadávání, si v menu navolíme vodorovného kopáče a toho pak předáme v pravých třech vykýřích tak, aby po nějaké době byli Lemingové všichni na jednom místě, a to vlevo. Tady necháme prvního z Lemingů stavět schody tak, aby nemohl žádný Leming na spodní cestu, protože tam by na něj číhaly dva buchary. Nejvyšší povolený počet Le- mingů, kteří utečou do prostoru spodní cesty by měl odpovídat počtu, které musíme zachránit, ale při troše zručnosti lze sektor projít bez ztráty jediného Leminga. Jakmile první z Le- mingů stavějící schody narazí na stěnu, přestane stavět a je na vás, abyste mu, nebo i jinému jeho soudruhovi, předali co nejdříve funkci kopání, aby dotyčný mohl prokopat cestu skrz celý masív a Lemingové se VČAS dostali do domečku. Doporučená rychlost . . . Zde nám autoři ušetřili námahu a rozhodování, protože zvolili za nás hodnotu 80. sektor č.18 ... Tento sektor je opět založen na hráčských reflexech a odhadu, takže vám opět můj popis moc nepomůže. Nicméně napoprvé jsem jej neprošel ani já, a to už je co říct. V menu si navolíme jedinou funkci, kterou máme pro tento sektor k dispozici, a to bombu. Tu pak budeme předávat jednotlivým Lemingům tak, aby vybuchli v místech nad další volnou terasou, na které nejsou ty zajímavé a nenáviděné "svorky", které pro Lemingy znamenají smrt. První funkci můžete předat, jakmile se první z Lemingů ocitne na nejvyšší terase. Další si ale už musíte odměřit sami. Tento sektor petří spíš k těm lehčím, takže projítí by vám nemělo, stejně jako mně, činit nějaké potíže. Doporučená rychlost . . . Zpočátku malá, abyste se trefil na toho správného Leminga, pak můžeme zmáčknout DELETE a zvětšit ji až na hodnotu 99. sektor č.19 ... Tento sektor byl přímo vytvořen pro sadisty, neboť bez tohoto smyslu by jej nikdo neměl šanci vyřešit. Já upřímně lituji všechny ty Lemingy-regulovčíky, kteří trpělivě stojí a čekají, i když na jejich hlavách stojí dalších pět Lemingů. Víc k to- muto sektoru dodávat nemusím, snad jen to, že v poslední strmé šachtě stačí na sebe postavit dva Lemingy a třetímu z nich dát funkci šikmého kopáče směrem doprava. Ten se prokope celou stěnou až na svobodu a odejde, společně s ostatními devíti Le- mingy do domečku. Následeně zmáčkneme ESC. Doporučená rychlost . . . Nejlépe minimum - 60, protože sta- čí jednoho Leminga vynechat a už limit nesplníte. sektor č.20 ... Dvacátý, jubilejní, sektor má velmi jednoduché řešení, bohužel vzhledem k myšlení lidí ne každý na něj přijde. Nejprve musíte v menu zvolit funkci stavění schodů a tu pak předat prvnímu Lemingovi nad dírou. Ostatní by neměli při rychlost 10 sti- hnout spadnout dolů. Potom, na schodech směrem dolů musíte předat druhému Lemingovi opět funkci stavění (tyto schody za- bezpečí zpětnému vracení Lemingů při prokopávání se). Pak si vybereme jednoho Leminga u tenké stěny obráceného doprava a předáme mu funkci vodorovného kopání a ten se rpokope skrz tenkou stěnu. Toto opakujeme tak dlouho, až nás od domečku dě- lí pouze jedna tenká stěna a další díra. Počkáme na nejlepšího Leminga (který za sebou má prostor) a ten se nám prokope pos- lední stěnou. Neváháme a ihned, jakmile začne kopat, zvolíme v menu funkci stavění schodů, kterou pak předáme jemu a následně pak i dalším Lemingům, kteří se chystají spadnout do díry. Po- kud nám zbudou vodorovní kopáči, věnujeme je trpícím stavěčům, kteří už přehradili díru - mohlo by se totiž stát, že některý ze stavěčů postaví schody tak daleko, že Lemingové, místo aby šli do domečku, se o něj otočí a mašírují si to zpátky doleva. Ani tehdy neztrácíme hlavu a prokopeme se pomocí vodorovného kopáče skrz schody k domečku. Doporučená rychlost . . . Zpočátku 10, pak už můžete přidat. sektor č.21 ... Nejprve bych chtěl upozornit, že, i když slogan u tohoto sektoru zní POZOR NA JESKYNNÍ MEDVĚDY, jediné, čeho se musíme bát je, že nedovedeme 30 Lemingů do domečku, což je argument velmi banální, neboť není nic lehčího. Musíte pouze s kurzorem přijet k první stěně a prokopat se jí. O obracející se Lemingy se nestarejte, však oni se vrátí... Také si vůbec nemusíte dělat starosti s tím, že Lemingové posléze spadnou ze skály dolů a zabijí se. Pravda, spadnou, ale zabili by se pouze v případě, že byste jednomu z nich dali stavět schody a ostatní by padali z větší výšky. Takže nahoře nic nestavět !!! Posléze přijdou Lemingové ke druhé zdi, skrz kterou se opět prokopete pomocí vodorovného kopáče. Ale nenecháme se ukolébat bláhovým pocitem bezpečí - v cestě do domečku nám stojí byť malé, ale o to více záludné "svorky", přes které se dostaneme jedině pomo- cí stavěčů. Zase zde platí pravidlo, že je na sebe můžeme na- plácat v libovolném počtu. Jakmile první Leming přehradí "svo- rky", dáme všem stavěčům funkci vodorovného kopáče a dotyční se rozmáchnou a přestanou kopat. Jinak by se vraceli po dokon- čení kopání zase zpátky doleva. Doporučená rychlost . . . zcela libovolná. sektor č.22 ... Tento opravdu velmi těžký sektor jsem prošel, kajícně se přiznávám, jen jednou, ale úplně mi to stačilo. Nejde ani tak o logiku, ale spíš o časovou náročnost, která je ještě větší, než u sektoru 14. Nejprve si v menu zvolíme regulovčíka a toho pak předáme hned pod domečkem druhému Lemingovi. Ostatní budou chodit po jeho hlavě doprava. Násedně u prvního ze stromů předáme prvnímu Lemingovi funkci šikmého kopáče. Po dvou jeho kopnutích mu ale dáme funkci vodorovného kopáče a dotyčný za- čne kopat doprava. Tím je zabezpečeno, že se prokope až do "ú- dolí" pod domečkem. O ostatní Lemingy se nestarejte, všichni, až na regulovčíka a kopáče nakonec stejně skončí v mezeře mezi pařezem a druhým stromem. Teď máte chvíli pauzu, dokud se vo- dorovný kopáč nedokope až do půli předposledního stromu. Potom dejte jednomu z uvězněných Lemingů funkci šikmého kopáče a os- tatní Lemingové se, zatímco jeden bude kopat, osvobodí. Toho jednoho nasměrujeme (pomocí předávání schodů pod stromy) tak, aby přišel k vodorovnému kopáči právě, když se on prokopal až do údolí. Teď přicháží nejobtížnější část sektoru. Musíte pře- dat dvakrát stavění schodů: jednou vodorovnému kopáči, aby přestal kopat, podruhé Lemingovi, kterého jsme k němu směrovali, aby začal stavět. Druhou funkci předáváme NA VÝSTUPKU, KDYŽ JDE LEMING SMĚREM DOPRAVA tak, aby začal stavět čelem ke stěně. Až dostaví, otočí se a bude chtít pokračovat chůzí směrem doleva. Ihned mu dáme opět stavění a až dostaví, opět. Mělo by to vyjít přesně k protější (levé) stěně "údolí". Ale to už se na scéně objevují osvobození Lemingové, kteří začnou bezradně chodit sem a tam po právě postavených scho- dech. My si jich ale nevšímáme a ihned, jakmile stavěč dostavil, necháme jej stavět schody doprava. Potom ještě jedny a tím vznikne spojení s domečkem. Vezmeme v menu posledního zbylého vodorovného kopáče a necháme ho prokopat ochranný val kolem domečku. Jakmile jej ale prokope, musíme mu dát okamžitě funkci stavění schodů, aby přestal kopat, protože by kopal i skrz domeček a Lemingové by pak neměli kam jít. Jestli jste udělali vše, tak jak jsem zde napsal, zbyla vám troška času na to, aby velká skupinka propuštěných Lemingů, která zdánlivě vypadá jako jeden, došla do domečku. Fuj, to byla fuška !!! Doporučená rychlost . . . 99 , jinak to nejde. sektor č.23 ... Na tomhle sektoru je nejdůležitější nápad. Osobně jsem jej procházel poměrně dlouho, nemohl jsem přijít na způsob, jak Lemingy dostat přes malou zarážku napravo. Pomohla mi náhoda. Právě když jsem projížděl s přítelem některé minulé sektory (kon- krétně 17), když jsem nestihl předat včas vodorovného kopáče (pamatujete si na ten sektor? Já ne...) a ostatní Lemingové se dostali do polohy nad zemí a hned zase zpět. Tutéž situaci jsem praktikoval i zde a výsledek? Během dvou minut heslo na sektor č.24. Takže: Stačí postavit kuzor těšně k zarážce a počkat až se první Leming otočí ke zdi zády. Potom mu předáme vodorovného kopáče a předali-li jsme ho v dostatečné blízkosti stěny, po jeho jediném rozmáchnutí další Lemingové bez obtíží zdolají tu nepříjemnou překážku. Ale to není vše. Dále musíte prvnímu z nich předat TĚSNĚ před propastí funkci stavění schodů a Lemingové lehce přejdou i přes tuto nástrahu, vyjma jednoho, který spadne do propasti dřív, než stačí stavěč přehradit ce- lou propast. Co s ním, blbounem? Teď tam chodí sem a tam a čeká, až mu pomůžeme. Já sám bych mu nepomáhal, ale zachraňte 40 ze 40, když jeden chybí. A tak mu z milosti dáme funkci šplhání - pokud možno tehdy, až bude obrácen vpravo, aby se nevracel zpátky, ale ani to by nevadilo. Doporučená rychlost . . . pro první čtyři doporučuji 20 (lze projít i s 60), pro ostatní zcela libovolné. sektor č.24 ... Tento sektor nepatří zrovna k nejtěžším, ale vzpomeňte si na mne, bude ještě hůř. Právě tenhlencten sektor se bude znova o- pakovat (konkrétně 36) a pak už to nebude taková pohoda. Teď postačí, když: Prvnímu z Lemingů jakmile vykoukne z domečku předáte funkci šplhání a následně, až spadne na terasu nad lá- vou, mu dáte i padák, aby si, chudák, nerozbil ústa. Mezitím, co se obdarovaný Leming bude snažit vylézt na pravou stěnu te- rasy, aby z ní následně mohl spadnout dolů doprava k domečku, ostatní Lemingové se o stěnu otočí a budou pokračovat v cestě nalevo. To jim ale nesmíme dovolit, protože by se následně obrátili a posléze spadli do lávy. Proto si s kurzorem najede- me pod terasu vpravo, zvolíme regulovčíka a držíme SHIFT tak dlouho, až první z Lemingů nedostane tuto funkci (pokud hráč zvolil místo moc pod terasou, takže Lemingové jdoucí doleva tohoto regulovčíka nedostanou, musíme nejdříve uprchlému Lemingovi předat funkci svislého kopáče, jakmile dopadne s pa- dákem na zem). Teď začnou Lemingové, až na onoho uprchlíka, chodit v místě mezi levou stěnou a regulovčíkem. (Pozn. Osta- tní Lemingové mohou i po předání regulovčíka jít dále doleva stylem přes regulovčíkovu hlavu.) Teď v menu zvolíme funkci šikmého kopáče a toho pak předáme jednomu z Lemingů u levé stěny. Nemusíme se vůbec bát o směr, NA OCELOVÝCH PLÁTECH to- tiž LEMINGOVÉ KOPAT NEZAČNOU. Pak už nezbývá, než je nechat kopat až do plošiny nad domečkem, odkud se do domečku dostanou dírou, kterou nám tu zanechal uprchlý Leming. Doporučená rychlost . . . Vyberte si od 99 do 99. sektor č.25 ... Tenhlencten sektor patří k těm lehčím, ale pouze v přípané jste zastánci oněch všem hráčům dobře známých "sítí", kterých si hráč užije v tomto sektoru dost a dost. Po spuštění musíme darovat DRUH÷MU Lemingovi funkci regulovčíka a prvnímu násled- ně funkci stavění schodů tak, aby dostavěl schody právě u začátku oné sítě. O ostatní Lemingy se opět nestaráme, vesele si pochodují mezi regulovčíkem a levou stěnou. Zato se ale staráme o jednoho volného Leminga, který po dokončení stavby schodů pokrčil rameny a odešel směrem doprava nahoru. Postaví- me kurzor ke konci tyče a čekáme na Leminga se stisknutým SHIFTEM; v menu jsme mezitím zvolili vodorovného kopáče. Po předání se Leming dvakrát rozmáchne a pokračuje v cestě o vlákno níže. Zde už mu nic nebrání a dosáhne vrcholu, po němž pokračuje směrem doprava. Postavíme se ke zdi a se stisknutým SHIFTEM čekáme až se doplahočí. Opět mu předáme vodorovného kopáče a on se nám prokope až na vrch pavoučí sítě. Tou se po- stupně prokopeme (způsobů je několik, ale pozor, aby se Lemin- gové nezabili pádem z výšky). Dále je nutno si uvědomit, jak Lemingové půjdou - kterým směrem. Aby se vám nestalo, tak jako kolikrát mně, že nakonec všichni Lemingové šli doleva a zmize- li z obrazovky, protože spadli vlevo z podlaží, na němž je do- meček. Nicméně můžeme použít ještě jednoho z regulovčíků na ochranu proti spadení Lemingů vlevo. Máme totiž zachránit 38 z 40 a jednoho z Lemingů jsme již obětovali na ragulaci na začá- tku, mimochodem bychom mohli už chudáčky ostatní pustit, co myslíte? Doporučená rychlost . . . Autoři si nějak libují v 99, ale já nevím proč. sektor č.26 ... Ve dvou se to lépe táhne! Konečně! Můj zamilovaný sektor, nejen pro jeho jednoduchost, ale i pro slogan a pro nezvyklou přehlednost při hře. Hned po začátku hry se v menu zvolí fun- kce stavění schodů, kterou pak předáme postupně oběma Lemingům tak, aby ani jeden z nich nespadl (můžeme je klidně naplácat na sebe). Potom oba dva skro zároveň pokrčí rameny a spadnou na podlaží, ze kterého je opět necháme spadnout na nižší pod- laží, kde jim předáme funkci stavění schodů (oboum dvoum) kou- sek před koncem podlaží. Po pokrčení rameny jednomu z nich předáme funkci vodorovného kopání. Pokud jste si nespletli jednotlivá podlaží, měl by se prokopat až k domečku. Druhý Le- ming se ale ještě taktak stihne otočit a odchází zpátky doleva. V tom mu můžeme zabránit tím, že v průchodu prokopaném prvním Lemingem mu dáme poslední z funkcí stavění schodů, která nám zbyla (není podmínkou). Tento se otočí a jde zpátky do domečku. Doporučená rychlost . . . autoři doporučují (nebo lépe řeče- no stanovují) pevnou cifru - hádejte kolik, ne, není to 99, ale 50. sektor č.27 ... Nejprve musíme zvolit co nejmenší rychlost - 60. Potom předáme prvnímu z Lemingů funkci regulovčíka, a to tak, aby se o něj ostatní obrátili (ne že ho přelezou přes hlavu...). Ostatní se tedy polušně otočí a putují doleva. Prvního z nich necháme stavět schody, ale až úplně nad propastí, protože by se pak druhý v pořadí zřítil dolů. Potom si v menu najedeme zase na regulovčíka a toho pak předáme na svahu nebo nahoře dalšímu z Lemingů, takže se oni opět otočí doleva. Ihned jednoho z nich necháme stavět tak, aby dostavěl schody na stěnu naproti. Dále začíná ona procházka, jak říká slogan. Lemingové obejdou úkryt i domeček velkým obloukem a dostanou se do levé části sektoru. Ale co to, Lemingové jdou posléze furt (překlad: pořád) doprava, což se nám ale vůbec nelíbí, neboť domeček je vlevo. Musíme zkrátka přistavit ještě jednoho regulovčíka. Teď máme před sebou poslední problém a tím je poměrně velká propast. K dispozici jsou dva stavěči schodů, které předáme prvnímu a druhému Lemingovi, kteří jdou včele houfu. (Prvnímu musíme sa- mozřejmě až těsně nad propastí, jinak to opět nevyjde.). Tady máme jednu malinkou rezervu - můžeme ztratit jednoho Leminga a vyjde to akorát. Možná, že pro tento sektor můj popis není tak výstižný, ale jakmile jej začnete hrát, pochopíte jej, protože mojí snahou je, aby návod pochopil každý blbec (promiňte, pane . . . , nechtěl jsem nikoho urazit). Doporučená rychlost . . . osobně se mi to na začátku s ry- chlostí více než 60 nepovedlo projít. sektor č.28 ... Tento sektor je velice protáhlý a jeho obrovskou výhodou je dostatek času, protože bez něj by to bylo hotové peklo. Nejdříve musíte, jakmile vyjde první Leming mu dát funkci re- gulovčíka, protože potřebujeme, aby ostatní šli doleva. Další- ho z Lemingů obdarujete funkcí stavění schodů, kterých je dostatek (20, tedy teď už jen 19). Ten postaví schody přes zí- dku a všichni spadnou dolů do úzkého prostoru mezi dvěma stěnami, z nihž levou se prokopeme pomocí vodorovného kopáče (nejlépe přidělit kopáče hned prvnímu Lemingovi, potom je tam jaksi husto). Prokopali jsme se úzkou stěnou, musíme se proko- pat i skrz širokou. Ještě před tím, než bude kopání dokončeno, bychom mohli ostatní zastavit v úprku doleva opět jedním regu- lovčíkem. V cestě dál doleva tedy pokračuje ten Leming, který ještě před chvílí kopal tu velmi tlustou stěnu. Ale vraťme se k jeho cestě: přejde devatery hory, devatery řeky..., sakra, co to plácám, přejde jeden malý kopeček, a to ještě ne celý, protože mu v malém přerušení mezi schody dolů předáme funkci stavění schodů, kterou pak ještě dvakrát zopakujeme tak, aby se dostal do "prostředního patra" hory. Jinak by se tam totiž nedostal. Počkáme si na něj u pilíře, kam až nejvýše dosáhne. V menu si nadefinujeme vodorovného kopáče, kterého mu posléze předáme. Pokud se to nepovede napoprve, nic se neděje, času je až příliš. Dotyčný Leming se nám prokope skrz celou horu až na druhou stranu, kde mu ihned předáme stavění schodů. S tím by měl skončit přímo u trámu držícího plošinu s domečkem. Jakmile se obrátí a udělá krok, dáme mu stavění ještě jednou, což mu vyjde opět ke stěně; možná se ale zarazí dřív o pravou stěnu úzkého průchodu nahoru. Okamžitě po jeho otočení mu předáme opět a už naposledy funkci stavění schodů směrem doleva do do- mečku. Nyní už můžeme směle pustit ostatní Lemingy ze zajetí tím, že prostě regulovčíka, který je v něm drží, zabijeme bom- bou. Doporučená rychlost . . . libovolná. sektor č.29 ... Tento sektor je oproti předchozímu úplnou baladou nebo chcete- li rájem. Nejprve si v menu nadefinujte svislého kopáče a toho pak předejte jednomu z Lemingů. Ten prokope díru do dru- hého podlaží a po předání nového svislého kopáče do třetího podlaží (bráno sezhora). Tady už nemusíme kopat dolů, stačí když budeme kopat vodorovně, nejlépe doprava. Dále si zvolíme v menu regulovčíka, kterého dole předáme druhému z kráčejících Lemingů. Ostatní se otočí a pokračují v cestě směrem doprava, zatímco jeden (ten první) jde stále vlevo. Tomu předáme funkci stavění, ale pozor! Je velmi důležité kde. Až bude procházet pod zajímavým monstrem (mimochodem, nevíte co to monstrum má znamenat, nebo je to jen autorova fantazie?) tak mu předáme funkci stavění schodů právě pod krátkou, nenápadnou, trčící tkaničkou, nevím, jak to jinak nazvat, abych zase někoho neu- razil... Ale pozor na ostatní, rychle za nimi, aby nám nespadli do prostoru s lávou, či co to je, tak musí hráč prv- nímu z nich předat funkci regulovčíka, načež počnou Lemingové pocházet od jednoho regulovčíka ke druhému. Mezitím nám stavěč začal cinkat, což je znamení, že co nejdříve skončí práci. To mu ale nedovolíme a necháme jej stavět tak dlouho, až zcvokne, nebo až dostaví schody rovnou na plošinu k domečku. Pokud ne- bude chtít stavět u levého dolního konce onoho monstra, předa- li jsme mu první stavění moc brzy a nezbývá než stisknout ESC (nebo jestli si troufáte, můžete improvizovat). Stejně tak po- kud nedostavěl schody až úplně nahoru a otočil se. Pokud výškový schodek není velký, máte ještě naději, že tam podruhé vyleze, jinak je na řadě zase improvizace (netvrdím, že to nejde.) Doporučená rychlost . . . mějte na mysli, že na začátku musíte přesně zvolit druhého Leminga, aby reguloval ostatní, ale zvolíte-li třetího nebo dokonce čtvrtého, splníte nenáro- čný limit též. sektor č.30 ... Ne, nelekejte se sloganu, který říká, že končíme s jednoducho- stí. To si z vás právě tvůrci tohoto skvostu mezi programy dělají šprťouchlata, protože sektorů je opravdu čtyřicet. Ani s jeho druhou částí bych nesouhlasil, protože třetí desítku nekončíme s jednoduchostí, ale s trpělivostí. Protože trpěli- vost je primární vlastností všech úspěšných řešitelů tohoto sektoru. Na řešení prakticky nic není. Musíte prvnímu z Lemin- gů předat funkci a ten, bude-li vám NÁHODA přát, začne on kopat doleva. Prokope se levou stěnou a spadne do druhé propa- sti, ze které se musí prokopat pomocí svislého kopáče. Ten nepřestane při trošce óTĺSTé kopat, až se prokope dolů na plo- šinu, kde je i domeček. Ostatní, bude-li vám ŠTĚSTĚNA nakloně- na, jdou po "střeše" domečku směrem doleva a otočí se o levý svícen, který domeček ohraničuje. Pak záleží na PŘÍZNI BOHŮ, jestli se znovu otočí doleva nebo spadnou do díry, vykopané prvním Lemingem. Pak odejdou společně všichni domů. Jistě uznáte, že tenhlencten sektor chce pevné nervy a hlavně spolu- práci počítače, neboť jakmile si SHARP postaví hlavu, nikdo ho nemůže přemluvit, aby spolupracoval. Já tento sektor projíždím tak na desátý pokus. Doporučená rychlost . . . Zadáte-li ji moc malou, poslední Lemingové po vypadnutí ze skrýše a následném otočení spadnou i do díry vykopané prvním Lemingem a zabijí se, což je při za- chraňování 20 z 20 nepřípustné. sektor č.31 ... Tenhlencten sektor nepatří, jako většina s vysokými pořadovými čísly, k nejlehčím, než jsem vymyslel, jak jej projít, abyste zachránili nejméně 29 ze 30 a mohli tak pokračovat. Je to velmi složité na popis, ale pochoit se dá všechno (včetně Kirchhofových zákonů - kdybyste je někdo chápal, tak se prosím ozvěte, rád bych poznal takového šprta). Nejdřív musíte v menu nadefinovat funkci svislého kopáče a nechat jednoho z Lemingů, ať prokope tenkou podlahu v místě mírně vlevo nad vyšší ploši- nou, ze které Lemingové spadnou doprava dolů mezi skálu vlevo a tenkou stěnu vpravo. Podlahu tvoří také tenká stěna, v tom je ten zádrhel, neboť Leming nemůže vybouchnout na podlaze, to by všichni spadli dírou v podlaze do strašně vypadající lávy. Musíme tedy jednomu z Lemingů (opět nejlépe prvnímu) předat funkci deštníčku a až půjde doprava, tak i funkci šplhání. Pak si postavíme kurzor těsně nad podlahu, popojedeme s ním dopra- va až těsně ke zdi a posuneme jej jedním stisknutím tlačítka nahoru o polovinu délky kurzoru nahoru. Toto přesné nastavení je velmi důležité, protože až Leming začne šplhat nahoru na stěnu a bude PŘESNĚ uprostřed kurzoru, předáme mu funkci bomby a on si v klidu poleze dál, zatímco nad jeho hlavou se začnou odpočítávat poslední chvíle jeho života. Vyleze až skoro na vrcholek zdi a spadne zase zpátky dolů, čímž uvolní výbuchem cestu dalším. Samozřejmě, že bombu lze předat i na pravé stra- ně zdi, než bude padat dolů, ale není to efektivní. Takže ostatní Lemingové zatím vesele kráčí doprava směrem k domečku. V cestě jim ale stojí ještě jedna překážka - svíčka (či jak to mám nazvat). úplně postačí, zvolíte-li si v menu funkci vodo- rovného kopáče a najedete-li až těsně k té obrovské svíčce. Stiskněte SHIFT a čekejte, až přijde první Leming. Je prakti- cky vyloučeno, že by nezačal kopat a neprokopal se do domečku. Doporučená rychlost . . . Podle dlouholetých studií bych řekl, že nejvýhodnější je nechat na začátku implicitních 60 a asi po třech prvních Leminzích ji přeměnit na 99. sektor č.32 ... Tady si zase jednou autoři pořádně zapuntičkařili. Stačí jeden bodík na televizní obrazovce a už můžete jet znova. Na začátku si nadefinujeme důležitou rychlost 63 (!!!) a zhruba po třech Leminzích ji změníme na 99. S tou pak budeme dále hrát. Stou- pneme se k prvnímu kyvadlu vpravo (u lana, ne dole u závaží) a stiskneme SHIFT, když jsme si předtím zvolili funkci vodorov- ného kopání. První Leming se prokope tenkým lanem a my si stoupneme s kurzorem ke druhému lanu u druhého kyvadla, ale SHIFT nedržíme. Stiskneme jej teprve až bude první Leming těsně u lana. To samé u třetího kyvadla. Výsledkem vaší práce, která ovšem musí být podložena tréninkem, by mělo být, že se ani jeden z Lemingů neotočí, naopak všichni jdou doprava. Jakmile se jeden otočí, znamená to obrovskou časovou ztrátu, kterou si prakticky nemůžeme dovolit. Všichni Lemingové by měli začít padat do prohlubně mezi dvěma posledními kyvadly. Postavte si kurzor na pravou horní část předposlední koule a až bude procházet zhruba dvacátý Leming, předejte mu (zhruba) funkci stavění schodů. Jeden z jdoucího chumlu začne stavět a ostatní mezitím dojdou do již zmíněné mezery. Jakmile dostaví dotyčný Leming schůdky, pokrčí rameny (to není náhoda ani pravidlo, ale je to přesně vypočítané) a v ten okamžik mu pře- dáme funkci vodorovného kopáče a on se nám prokope přes poslední lano. V menu si mezitím zvolíme funkci stavění schodů a tu pak dáme Lemingovi TĚSNĚ nad dírou vpravo. On začne sta- vět a až dostaví, počkáme chvíli a on půjde doprava a bude chtít spadnout dolů. Těsně před tím, než spadne, mu ale dáme znovu funkci stavění. Opakujeme až do doby, kdy bude zbývat jen poslední funkce pro stavění, kterou mu už nedáme. Necháme ho spadnout a pokud jsme správně "protahovali" schody doprava, Leming si to pomašíruje dál vpravo. Stoupneme si doprostřed srázu, který je vlevo od domečku. Jakmile bude Leming prochá- zet okolo kurzoru, dáme mu poslední schůdky a on je postaví až k domečku. Mezitím pustíme ostatní Lemingy tím, že najedeme na jejich pověstný chumel, zavřeme oči a předáme jim poslední zbylou funkci vodorovného kopáče. Bude-li štěstěna při nás, prokope se dotyčný koulí vpravo a odejde společně s ostatními do domečku. Je to ten nejstrašnější sektor, který na Sharpov- ských Leminzích vůbec existuje. Jakmile se vám cokoli nepovede přesně tak, jak jsem vám to popsal, stiskněte ESC a zkoušejte to tak dlouho, dokud to neuděláte. Doporučená rychlost . . . Nejprve 63, po prvích třech Lemin- zích ji změňte na 99, pokud možno si přitom stiskněte DELete. sektor č.33 ... Jednodušší sektor je snad jen číslo 8. Jakmile vypadne druhý Leming z úkrytu, okamžitě mu dáte funkci regulovčíka a ostatní pak budou chodit dál vpravo po jeho hlavě. To jim ale nesmíme dovolit, a proto třetímu Lemingovi v pořadí dáme zase po chvíli chůze regulovčíka. Takže Lemingové (s výjimkou jednoho) počnou chodit mezi oběma regulovčíky. Ten jeden, první z Lemi- ngů, je právě ten, kterého jsme nechali volně projít doprava. Ale ať si nemyslí, že se bude flákat! Právě naopak. U pravého okraje podlaží mu dáme funkci stavění schodů a tu mu pak dáváme tak dlouho, až z toho zešílí a raději se dobrovolně otočí o vysokou zeď vpravo (dáme mu ji asi dvakrát, popř. tři- krát). Nyní náš vyvolený Leming putuje doleva směrem k pravému regulovčíkovi, o něhož se obrátí a půjde zase zpátky. Až dojde po té malé procházce, odpočinut a fit, tak mu zas můžeme pře- dat jinou funkci, a to šikmé kopání. Musíme mu ji ale předat těsně u zdi a v momentě, kdy je otočen vpravo, aby se mohl prokopat zdí a vytvořit tak cestu ostatním Lemingům. Následně pak pustíme Lemingy ze zajetí dvou přešlapávajících regulovčí- ků tím, že pravému z nich dáme bombu. Raději později než dřív, aby nepřišli Lemingové moc brzy a náš pracant ještě nebyl dokopán (samozřejmě je myšleno kopání Leminga do skály a ne kopání někoho do Leminga). Doporučená rychlost . . . Jestli si troufáte na 99, pak prosím, ale pamatujte, že musíte z vypadávajících zvolit dru- hého a třetího Leminga, kteří zastaví zbylý dav. sektor č.34 ... Tento sektor je opravdu jako stvořený pro kamzíky. Nejprv musí první z Lemingů vykopat díru tak velkou, aby z ní ostatní ne- mohli sami vylézt. Přitom musíme druhému Lemingovi, který by ještě mohl vylézt z nedokopané díry, předat taky funkci svis- lého kopání. Ten se na chvíli zabaví tím, že zjistí, že nemá kde koat, neboť díru již kope první Leming a právě ta chvíle stačí k tomu, aby už nemohl druhý Leming vylézt. Potom musíme předat svislému kopáči funkci stavění schodů, aby už konečně přestal kopat, když je jáma dost velká. Následně pak předáme jednomu z Lemingů funkci šplhání a, budeme-li mít štěstí, ten vyšplhá na levou stěnu. Ihned po tom, jak došplhá, předáme mu funkci stavění schodů. Zatímco bude stavět, my můžeme zvýšit rychlost, a to z 1 na 99 (prudký zvrat, co myslíte? ) Až dostaví, bude pokračovat v cestě doleva. Hned mu zase předáme funkci (to už je skoro jako v parlamentě - samé předávání funkcí...) stavění schodů. Tak opakujeme, dokud se náš milý stavitel neproslaví tím, že se prostaví až pro stavitelský titul, tedy až na nejvrchnější plošinu. Tam ho necháme kopat směrem svisle dolů. Až se nám prokope zhruba do poloviny opěrného válce, na němž stojí nejvrchnější plošina, necháme jej kopat šikmo nebo vodorovně doleva. Ihned, jakmile se dos- tane ven z válce, mu dáme funkci stavění schodů, protože jinak by nám mohl spadnout dolů do propasti. Až přestaví celou propast, vrátíme se na začátek sektoru, tj. doprava, a osvobo- díme ostatní Lemingy. No jo, ale jak? Hned vám to povím. Jed- nomu z nich můžete dát funkci vodorovného kopáče a pokud se Lemingům nebude chtít ven, darujete dalšímu Lemingovi, jdoucí- mu doleva, funkci stavění a ten vystaví schody a tím osvobodí Lemingy. NEZAPOMENEME dát funkci stavění také kopajícímu Le- mingovi, aby přestal kopat a neprokopal se ven z válce, proto- že to by byla jeho smrt. Mimochodem si můžete vyrobit nenápadné schůdky pro padání Le- mingů, aby se nezabili v nitru nejvyššího válce, protože netrefíte-li se přesně doprostřed, je pravděpodobné, že mohou Lemingové spadnout a zabít se. Doporučená rychlost . . . nejprve 1, po čase můžete udělat změnu na 99. sektor č.35 ... Musím se přiznat, že když jsem po čase zase jednou sednul k tomuhle sektoru, vůbec jsem netušil, jak ho mám projít. Dobrou minutu jsem na něj civěl a vůbec nic mě nenapadalo (asi profe- sionální deformace). A pak mi to došlo. Stačí: Prvnímu z nich předat funkci stavění schodů, a to u pravého konce podlaží. Potom ostatní Lemingy uvězníme tak, že je necháme pochodovat mezi dvěma regulovčíky, pokud možno dostatečně od sebe vzdále- nými. Nejde ani tak o to, aby měli dostatečný výběh, jako spíš o to... viz. později. Mezitím nám první Leming dostavěl schody až ke stěně (vypočítané), obrátil se a teď si to s úsměvem ma- šíruje doleva k pravému z regulovčíků. O toho se opět obrátí a jde zase ke stěně. Těsně u ní mu dáme funkci vodorovného kopáče a dotyčný začne kopat. Až se prokope skrz naskrz celou stěnou, ihned, ještě než stačí spadnout dolů, mu předáme stavění schodů a Leming přejde z bourání stěny na stavění. (To už je osud všech věcí, jednou se bourají, podruhé staví... - nikoho jsem nejmenoval!!). Nicméně náš vyvolený Leming zdolá první z děr. Tak ještě čtyři takové a už je doma. Abych neza- pomněl, jak začne stavět poslední schůdky, už můžete přejet s kurzorem doleva k ostatním a osvobodit je tak, že Lemingovi kráčejícímu u pravého regulovčíka směrem doprava dáte šikmého kopáče a ten prokope díru pod regulovčíka. Nato se regulovčík probere, neboť nemá na čem stát a odejde a s ním celý houf. Nezapomeneme potom dát kopajícímu Lemingovi funkci stavění, aby přestal kopat. Já vím, vykládá se to krásně, ale nakonec, máte dva pokusy (dva šikmé kopáče, dva zbyle stavěče-aspoň te- oreticky, pokud jste nějakého nepromrhali na zbytečné stavění v pravé části). Doporučená rychlost . . . vy si hrejte jak chcete, ale já hraji na začátku 20, po umístění regulovčíků pak 99. sektor č.36 ... A tady je další zakopaný pes! Nevíte náhodou, proč se ten sek- tor jmenuje takhle? Jeho řešení je vpravdě jednoduché. Nejprv musíte najet v menu na šplhače a tu pak předáte prvnímu Lemin- govi stylem, že umístíte kurzor kousek před něj, stisknete SHIFT a čekáte, až funkci dostane. Až nám první Leming spadne na podlaží tesně nad lávou, dáme mu taky deštníček (zní to mo- žná neuvěřitelně, ale nemůžeme mu ho dát ještě před pádem, protože by ho tenká podlaha nad lávou nezachytila a on by pro- padl až do lávy). Takže první Leming pak narazí na stěnu a začne šplhat nahoru. Až se tam vyšplhá, půjde doprava a po chvilce začne padat zase dolů. Mezitím se ostatní Lemingové obrátili o stěnu a jdou směrem doleva. Vede je druhý náčelník Šmatlavá noha, protože jejich první náčelník, Dupající pero, právě padá dolů s deštníčkem. Takže jejich druhému náčelníkovi předáme funkci stavění schodů. Ale není lhostejno kde. Musíte ji předat právě v místě, kde končí tenká stěna a začínají o kousek níž ocelové pláty. A právě na nich od vás dostane Šma- tlavá noha příkaz na stavění schodů. Stane se tak proto, že by ostatní Lemingové, až by se vraceli zpět doprava, nevyskočili právě ten zmíněný kousek a šli by dál doprava, kde by spadli do lávy. Takhle ale vyskočí na schody (i když jsou postaveny proti jejich chůzi, tedy směrem doleva nahoru) a půjdou dál doprava po tenké podlaze nad lávou. Ale mírně jsme pozapomněli na našeho osamoceného prvního náčelníka Šmatlající nohu. Ten se nám mezitím pomocí padáčku dostal bezpečně na zem, kde už stojíme my a poručíme mu kopat svisle dolů do nepříliš tlusté podlahy, Až se prokope, odejde do domečku. Teď máme několik možností, jak zachránit zbytek. Já vám popíši tu moji, doposud nejkratší cestu, a sice přímo. Postačí, když si v menu zvolíte funkci šikmého kopáče, postavíte se s kurzorem k levé stěně, o kterou se Lemingové obrací zase zpátky doprava a stisknete SHIFT. Nebojte se, je to bezpečné, nic nepředvídatelného se stát nemůže. A co se stát může (neřkuli musí), to uvidíte sami a budete překvapeni jednoduchostí. Mimochodem dovolte, abych připomněl, že na ocelových plátech si tak krásně jinde nepoko- pete. Doporučená rychlost . . . počítač vybral za nás a ubohým hráčům bezbývá než se podřídit hrubému násilí. sektor č.37 ... Takže vzhůru do toho a půl je hotovo. Ale ta větší půlka zůs- tane asi přece jen na nás. Tady je jediný problém, že musíme zachránit všechny Lemingy, kteří vypadávají z úkrytu tím, že jim všem dáme deštníček. Prvnímu z nich předáme i funkci špl- hání a ten se nám vyšplhá na vysokou stěnu vpravo. Zatím si ho nevšímáme, alespoň do té doby, než dorazí za místo se zúženou podlahou (ve skále je podlouhlá svislá díra), naopak si velmi všímáme vypadávajících Lemingů. Až bude náš cestovatel za zú- žením, dáme mu funkci svislého kopáče a on začne kopat dlouhou šachtu. Pokud jsme ještě neobdarovali všechny Lemingy deštníč- kem, vrátíme se k nim a pokračujeme v zachraňování, dokud je nezachráníme všechny. Až se Leming-cestovatel prokope na plo- šinu, dáme mu na jejím pravém okraji funkci stavění schodů a on nám přestaví malou nenápadnou díru mezi první a druhou plo- šinou. Potom narazí hlavou do skály nad ním, probere se z poblouznění prací a odejde doleva. U levého okraje mu opět dáme funkci stavění schodů a on opět upadne do pracovního de- liria a začne stavět. Pokud nás tlačí čas, můžeme asi v polo- vině jeho stavění (dostaví je až ke stěně) najet v menu na vodorovného kopáče a předat jej jednomu z houfu Lemingů, cho- dících sem tam v propasti, a to u její pravé stěny. Dotyčný Leming by se měl, pokud kopáče správně předáte, prokopat až nad schody právě vystavěné Lemingem-cestovatelem. Ten se mezitím obrátil a pokračuje vpravo. Přejde přes svůj vlastno- ručně vystavěný most na druhou plošinu a tam mu u pravého kon- ce (ne moc blízko kraje, protože by se Lemingové obrátili o domeček zpátky) dáme zase funkci stavění schodů. Dostaví právě v okamžiku, kdy na schody vstoupí první z osvobozených Lemingů (pokud jste je osvobodil, jak jsem řekl - jestli ne, můžete to udělat až teď, času je...) a pošupajdí si to všichni, s cesto- vatelem v čele, do domečku. sektor č.38 ... Tento sektor byl velmi, velmi složitý, ovšem jen dokud jsem neobjevil jednu takovou, docela malinkou, ale zato velmi účin- nou fintičku. Prvnímu Lemingovi dáme funkci vodorovného kopání u ohromného masívu, za nímž je domeček. Při předávání musí být obdarovávaný Leming obrácen ke stěně, tedy doprava. Ostatní se otočí o stěnu a mašírují zpátky doleva. Tady byl právě kámen úrazu. Sem totiž autoři umístili šílený stroj na požírání Le- mingů. Abychom jej obelstili, musíme se dopustit malého podvo- du, a to, že si s kurzorem najedeme těsně před požírač a v me- nu si navolíme svislého kopáče. Stiskneme SHIFT a prvního z nich necháme jednou nebo dvakrát kopnout. Pak mu dáme vodorovného kopáče a necháme jej prokopat až ke skáke. Tím se Lemingové dostanou pod úroveň požírače a ten je nepožere. Nao- pak se Lemingové vyšplhají až nahoru na skálu, kde se obrátí o zarážku, aby se pak mohli vrátit zase až k prvnímu vodorovnému kopáči vpravo. Teď si můžeme dát šlofíka (= odpočinout si), protože domů se všichni dostanou i bez vaší pomoci. Nezbývá, než tento komentář doplnit faktem, že i bez zde uvedeného malého vylepšení to jde. Příkladem bych mohl být opět já sám, protože jsem tuhle fintičku objevil až, když jsem sektory zno- vu projížděl před popisováním. Byl to šílený objev a málem jsem si rval vlasy. Uvažte, že předtím jsem u tohohle sektoru seděl dobré půl hodiny, než se mi povedlo ho udělat. Mimocho- dem zkuste si to taky bez toho obelstění požírače. Garantuji vám, že do půlhodiny to nezvládnete. Doporučená rychlost . . . První Lemingové půjdou 50, protože druhý z nich musí "podkopat" požírací stroj, aniž by mu za pa- tama stál třetí. Další už mohou jít klidně i 99. sektor č.39 ... Tento sektor není ani tak náročný na logické myšlení, jako spíš na detail a puntičkaření. Každý bodík na obrazovce musíte mít pod kontorlou, nikdy nevíte, co počítač udělá...-znáte to. Nejdřív musíte v menu navolit stavění schodů, kterého máte vý- jimečně opravdu dost. Tu pak předáte u pravého kraje podlaží, na které Lemingové vypadnou. Ten přestaví mezeru mezi podlažím a plátovanou stěnou (nelze ji normálně překopat). Můžete na- plácat i několik stavěčů na sebe. Podobně vyřešíme i díru u levého kraje, jen s tím rozdílem, že zde musíme mít na sobě nejvíce dva stavěče. Nenecháme je ale dostavět a jakmile scho- dy přehradí díru, oběma dáme kopáče (svislého a šikmého), aby přestali kopat. Tím jsme si zajistili pozdější průchodnost tohoto místa směrem doprava (za použití dalších schodů). Vši- chni Lemingové půjdou po vystavěných schodech a dojdou do díry vlevo, odkud se tak lehce nedostanou. Poslednímu dáme na před- posledním schůdku na pravých schodech fusnkci vodorovného kopá- ní a ten se nám prokope i skrz plátovanou stěnu, přes kterou by se normálně nedostal. Jakmile se prokope skrz tuto stěnu, dáme mu ihned stavění schodů, aby nám náhodou nespadnul dolů. Začne stavět a až dostaví, dostane ještě jednou funkci stavění schodů. Konečně dostavěl až k pravé stěně, kde se otočil a jde doleva. Asi v polovině (může být i trošku výš) mu zase dáme funkci stavění a on dostaví až k levé stěně. Ihned mu zase předáme stavění a po druhém předání se dostane (teoreticky) až na vršek pravé stěny. Zde se rozhlídne a půjde směrem doprava. Počkáme, až spadne a kousek od pravého okraje, ka dojde, mu dáme zase funkci stavění schodů. Víc se o něj nestaráme, domů dojde sám. Zato se však staráme o další Lemingy, kteří jsou uvězněni vlevo. Jednomu z nich dáme funkci šplhání a bude-li nám štěstí přát, vyšplhá na pravou stěnu, kde dostane funkci stavění a tím udělá cestu pro přechod tohoto úseku směrem doprava (vzpomínáte, jak jsme mu tenkrát nechávali možnost?). Nyní můžeme vysvobodit nešťastné Lemingy z vězení tak, že jim budeme postupně dávat stavění schodů, dokud se nevystavějí (co jsem to zas vytvořil za mluvnický patvar?) až nahoru. Potom pro ně nebude problém dojít až do domečku. Nezapomeňte, autoři vám ukládají zachránit 30 ze 30, takže jakmile se jeden zabije nebo spadne pryč z obrazovky, můžete s úsměvem stisknout ESC a jet znovu. Celá hra Lemings je založena na trpělivosti a dův- tipu, ale tady potřebujete více trpělivosti. Doporučená rychlost . . . Na začátek 1, po vystavění druhých schodů 99, ale při vyskočení 28. Leminga stiskněte DELete a změňte rychlost vypadávání na menší hodnotu, protože poslední Leming se musí prokopat skrz ocelovou zeď vpravo (kopání předejte na předposledním schůdku, aby Leming začal kopat do posledního, protože jinak by nezačal vůbec...) sektor č.40 ... Konečně poslední sektor! Ale nemyslete si, že máte vyhráno, to nejlepší na konec. Jakmile vypadnou tři Lemingové z úkrytu, dáme druhému a třetímu funkci regulovčíka tak, aby ostatní, kromě prvního cestovatele, pochodovali mezi nimi a nemohli dál dokud jednomu z nich nedáme bombu (nebo ho nepodkopeme). První Leming půjde nerušeně doprava, aniž by tušil, co se děje za jeho zády. Dojde ke spadlému kříži, kde už na něj čeká kurzor s šikmým kopáčem navoleným v menu. Kurzor umístíme nahoru, ke středu kříže, jedině tak lze kříž překonat. Pak (kdo nestíhá, zmáčkne si DELete) si v menu zvolíme funkci stavění schodů a tu předáme u pravého kraje podlaží. Až Leming dostaví, dostane ještě jednou stavění schodů, které mu ale nencháme dokončit, protože u řetězu vpravo by se obrátil a šel doleva. Proto mu těsně u řetězu dáme funkci vodorovného nebo šikmého kopání a on se prokope řetězem. Necháme ho spadnout dolů na svíčku a tam mu dáme další funkci stavění schodů. Až dostaví, dostane stavění ještě jednou. Zase mu těsně u řetězu předáme funkci vodorovného nebo svislého kopání, ale až se řetězem prokope, nenecháme jej spadnout dolů na svíčku, nýbrž mu dáme funkci stavění nahoře. (Dole by ostatní Lemingové zůstali mezi svíč- kou a řetězem.) Funkci stavění mu obnovujeme tak dlouho, dokud se nedostane nad plošinu náležející do podivného monstra, na kterém se autoři pěkně vyřádili (nemusí být nad oválem, stačí nad plošinou, ze které se na ovál už dostane). Až je tedy nad popsanou plošinou, dáme mu funkci kopání (jedno jakého, ale vodorovné ještě budeme potřebovat). Až dojde Leming za ovál na vrcholu monstra, dostane se nad úzký svislý pruh země hluboko pod ním. Tam začne svisle kopat dolů, až se prokope právě na ten úzký pruh. Až bude kopat jen na pruhu, dáme mu vodorovného nebo šikmého kopáče a on půjde doprava. Chvíli ho necháme jít, až dojde na konec snižující se země. Tam mu dáme zase a tradi- čně stavění schodů a to budeme obnovovat, dokud se nedostane až nad plošinu s "totemy". Pak mu dáme jedno z kopání, abychom ho osvobodili od úmorného schodostavění. Až přijde k masívu, sousedícímu s levým totemem, dostane vodorovné kopání. Právě nyní přišla chvíle osvobodit ostatní Lemingy, abychom to všechno stihli, protože při pohledu na sloupeček času nám za- čínají naskakovat křečové žíly. Najdeme tedy s kurzorem úplně vlevo (stiskneme přitom DELete) a levému z regulovčíků předáme bombu. Ten si ji od nás důvěřivě vezme a nad hlavou se mu začnou odpočítávat poslední sekundy života. Zatím se nám Le- ming-cestovatel prokopal skrz první totem a vesele si to maší- ruje ke druhému. Tam mu opět dáme funkci vodorovného kopání (tady už si můžeme stoupnout těsně k totemu, zatímco u prvního jsme nemohli, protože by funkci nedostal). Leming se prokope skrz totem i skrz masív vedle totemu. Až se dostane ke stromu, stoupneme si s kurzorem úplně ke stromu a ke kořenu trčícímu do vzduchu, kde mu předáme funkci vodorovného kopáče. Nijak jinak strom najednou neprokopeme a Leming se nám otočí doleva. Ani tehdy není nic ztraceno a pod podkopaným totemem mu dáme funkci stavění schodů, načež se Leming otočí doprava a my můžeme zkusit strom prokopat napodruhé. Napotřetí už se nám to nepovede, protože se ostatní Lemingové (ať děláme, co děláme) dojdou prvního a o strom se otočí. Pak už nemáme šanci je všechny zachránit. Myslím, že tento sektor ale není zase tak obtížný, je pouze dlouhý. Ale, jak se říká, co se vleče, neu- teče (kromě rozlitého mléka ze džbánu, kde se ucho utrhlo za sedmero horami, sedmero řekami, ale to sem, bohužel, nepatří.) Doporučená rychlost . . . záleží na vás, na začátku musíte zvolit druhého a třetího Leminga na regulování ostatních, ale pak je to jedno. Jen pozor, aby se vám nestalo (jako že je to teoreticky nemožné), abyste chtěli na konci osvobozovat Lemingy a zjistili, že ještě všichni nejsou z úkrytu venku. Tak, a je to tady. Více než dvouměsíční práce je završena. Tímto děkuji všem trpělivým čtenářům, kteří vydrželi dočíst návod až sem, protože je to opravdu nadlidský výkon. Sami jsme si to četli s Liborem jen jednou a úplně stačilo. Nad některými výrazy zůstává úplně rozum stát. To je ale po dohrání Lemingů potřeba, na chvíli si rozum odpočine (asi pět mi- nut) a pak se s vervou pustíme do další hry... Jo, abych nezapomněl, hesla nebudou. Už proto ne, že by to pak nebyla žádná hra. Ale jedno přece prozradím: T W X A L F Z - čtyřicátý sektor (nebo to není on?) Jak tak koukám na ukazatel paměti ve Fetu, máme ještě dost místa, a tak uvedu alespoň slogany k jednotlivým sektorům, které jsou podle mého názoru daleko hezčí, poučnější a říkají toho o sektoru víc, než nějaká zbytečná hesla: (C) Libor Varha & Robert Havlásek, 1994, Brno. Vivat Sharp!!! ============================================================================== 1 Kopání je fuška! Vyzkoušej si to! 1 2 S deštníčkem si nenatlučeš! 2 3 K blokování chůze máme regulovčíky 1 4 Kdo se nenaučí šplhat, ten neuteče 1 5 Není nad procházku v zahradě Lemingů 3 6 Občas je nutné někoho obětovat 1 7 Když nelze šplhat, postav si schůdky 3 8 Teď si dáme něco hodně jednoduchého 1 9 Pocta pro počítač SHARP MZ 800! 4 10 První kulaté číslo, tak se snaž 3 11 Člověk někdy neví, kam dřív skočit 3 12 Teď to bude trošku rychlejší! 4 13 Kopání je nejen fuška, ale i otrava 3 14 Dělej co umíš, ale pozor na čas! 4 15 Noční můra v Lem street 1 5 16 Postavíš schody do nebe? 6 17 Opět něco jednoduchého?! 4 18 Někdy vybouchnout neznamená prohrát. 5 19 I trocha akrobacie se může hodit! 5 20 A jsme na prahu další desítky 4 21 Pozor na jeskynní medvědy 3 22 Lemingové a sirky do lesa nepatří 6 23 Teď něco zkusíme 7 24 Opatrnosti není nikdy dosti 5 25 Noční můra v Lem street 2 5 26 Ve dvou se to lépe táhne! 3 27 Trošku si vydechni na malé procházce 5 28 Cesta na vrchol není zrovna snadná 5 29 Tady by se nejvíc hodil žebřík! 4 30 Třicítka! Končíme s jednoduchostí! 4 31 Tak ukaž, co ses naučil! 8 (prudký skok, nemyslíte?) 32 Komu není pomoci, je zbytečné radit 9 33 Přelez, přeskoč, ale nepodlez? 5 34 Kamzíci si libují, ale co Lemingové? 6 35 Noční můra v Lem street 3 7 36 Tady je další zakopaný pes 8 37 A tady je další sektor pro náročné 8 38 Co je štěstí? Muška jenom zlatá! 7 39 Veselé vánoce v posledním roce 92 8 40 První pohlednice z Leminglandu 7 PS: Návod, původně dvoudílný, napsaný v editoru FET, byl získán z diskety CP/M pro SHARP a sloučen do jednoho souboru. Děkuji autorům za perfektní a vyčerpávající práci a gratuluji. U některých sektorů dokonce nalezli zcela jiné řešení, než jsem plánoval... WEX: 30. 8. 2022.