Začátkem dubna 2013 se mi ozývá kolega Libor s tím, že vymyslel ultrarychlý posun obrazovky PMD do stran
S Liborem se domlouváme, že já připravím pohybový program a on to zbývající -
Vytahuji svůj dávný sešit s daty Sharp verze a na netu pátrám, jak vlastně Lemmings vypadají v jednobarevné grafice (ZX Spectrum).
Pak se postupně pouštím do tvorby dat jednotlivých fází každé z činností.
15. 4. 2013 rozcházím první lumíky a testuji, kolik jich PMD zvládne najednou v pohybu.
Test vychází úspěšně a zhruba 60 kousků najednou si to šlape docela dobře.
16. 4. se chodící lumíci dokážou otočit na překážce.
23. 5. už lumící padají i s deštníčkem, šplhají, odcházejí a výřez sektoru se posouvá kurzorem.
30. 5. jedu za Liborem do Třince. Koordinujeme styčné body programu a umístění dat.
Bohužel se stále víc dere do popředí jeden podstatný defekt na kráse.
Malé odbočení:
Během června a července 2013 zpracovávám jednotlivé činnosti lumíků, jejich vybírání a zadávání kurzorem.
Následuje několik dalších měsíců práce, než je program víceméně funkční.
16. 10. má Libor cestu do Ostravy a tak se opět setkáváme a konzultujeme poslední úpravy.
Během testování všech připravených sektorů se v některých objevil další zásadní problém.
V prosinci už společně s Liborem testuji řešení a průchodnost jednotlivých levelů,
V lednu 2014 si dávám trochu klidu a až v únoru a březnu opět pokračuji.
30. 3. to vypadá na finále mé části práce. Alespoň už jsem nenašel žádné zdrojové texty z pozdější doby.
Každopádně musím podotknout, že jsem ten celý rok nedělal jen Lemmings a věnoval se i dalším aktivitám, hlavně Geocachingu.
V Ostravě 1. 4. 2023
Na závěr přehled jednotlivých levelů:
Level 1; vypadne: 10; nutno zachránit: 1; Motto: PROSTĚ KOPEJ!
Level 2; vypadne: 10; nutno zachránit: 1; Motto: PŘEŽIJEŠ JEN S PADÁKEM
Level 3; vypadne: 20; nutno zachránit: 2; Motto: UŠITO STOPERŮM NA MÍRU
Level 4; vypadne: 10; nutno zachránit: 10; Motto: PROKOPEJ SE A VYŠPLHEJ
Level 5; vypadne: 15; nutno zachránit: 5; Motto: NYNÍ PRORAZ TUNEL
Level 6; vypadne: 10; nutno zachránit: 4; Motto: ZASTAVIT, ODPÁLIT!
Level 7; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: ZDE TI POMOHOU SCHODY
Level 8; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: PRO MILOVNÍKY LUMÍKŮ
Level 9; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: TRPĚLIVOST
Level 10; vypadne: 10; nutno zachránit: 10; Motto: PADÁME!
Level 11; vypadne: 20; nutno zachránit: 15; Motto: KLIKOVÁ HŘÍDEL
Level 12; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: NEVĚŘ SVÝM OČÍM
Level 13; vypadne: 20; nutno zachránit: 14; Motto: NECH LUMÍKA ŽÍT
Level 14; vypadne: 20; nutno zachránit: 5; Motto: PŘESTÁVÁM BÝT LUMÍKEM
Level 15; vypadne: 16; nutno zachránit: 10; Motto: DVEKRÁT MĚŘ JEDNOU ŘEŽ
Level 16; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: VŠUDE SAMÍ LUMÍCI
Level 17; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: MUSÍME BÝT OPATRNÍ
Level 18; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: TOHLE MŮŽE BÝT PROBLÉM
Level 19; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: VŠICHNI PADÁME!
Level 20; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: HODIL BY SE ŽEBŘÍK
Level 21; vypadne: 20; nutno zachránit: 18; Motto: LUMINÁDA BEZ CUKRU
Level 22; vypadne: 20; nutno zachránit: 15; Motto: SVĚT NARUBY
Level 23; vypadne: 10; nutno zachránit: 8; Motto: NAČASOVÁNÍ JE DŮLEŽITÉ
Level 24; vypadne: 10; nutno zachránit: 6; Motto: LUMÍCI OZÓNU NENIČÍ
Level 25; vypadne: 20; nutno zachránit: 16; Motto: NECHYBÍ TU NĚCO?
Level 26; vypadne: 10; nutno zachránit: 10; Motto: PŘIROZENÁ REAKCE
Level 27; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: POZDRAV Z LEMMINGRADU
Level 28; vypadne: 20; nutno zachránit: 15; Motto: TOHLE MILUJU
Level 29; vypadne: 20; nutno zachránit: 12; Motto: SVATYNĚ LUMÍKŮ NA DOHLED
Level 30; vypadne: 10; nutno zachránit: 9; Motto: JAK PROSTÉ, MILÝ LUMÍKU!
Level 31; vypadne: 20; nutno zachránit: 18; Motto: OD HRANIČNÍ ČÁRY
Level 32; vypadne: 20; nutno zachránit: 18; Motto: NÁVRAT KE KOŘENŮM
Level 33; vypadne: 20; nutno zachránit: 2; Motto: KASKÁDY
Level 34; vypadne: 20; nutno zachránit: 13; Motto: NA VISUTÉM LANĚ
Level 35; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: VYTRVALOST
Level 36; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: JEDNOU TO VYJDE
Level 37; vypadne: 20; nutno zachránit: 19; Motto: ZKOUŠKA PAMĚTI
Level 38; vypadne: 20; nutno zachránit: 18; Motto: PÁN HRADU
Level 39; vypadne: 20; nutno zachránit: 16; Motto: JAK MÁM VYKOPAT CESTU?
Level 40; vypadne: 15; nutno zachránit: 10; Motto: VĚZNICE
Level 41; vypadne: 20; nutno zachránit: 19; Motto: ZEMĚ MEDEM OPLÝVAJÍCÍ
Level 42; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: V BODĚ X
Level 43; vypadne: 10; nutno zachránit: 9; Motto: BOJ S ČASEM
Level 44; vypadne: 20; nutno zachránit: 19; Motto: STAV SE KE MNĚ!
Level 45; vypadne: 20; nutno zachránit: 18; Motto: OBRÁCENÝ SVĚT
Level 46; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: PODEJ POMOCNOU RUKU
Level 47; vypadne: 20; nutno zachránit: 13; Motto: UBOHÁ MALÁ STVOŘENÍ
Level 48; vypadne: 15; nutno zachránit: 15; Motto: RYCHLOSTNÍ LIMIT
Level 49; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: NĚJAKÝ PROBLÉM?
Level 50; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: BEZ PŘIDANÝCH LUMÍKŮ
Level 51; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: KRŮČEK PO KERŮČKU
Level 52; vypadne: 20; nutno zachránit: 19; Motto: NEBESA SNAD POČKAJÍ
Level 53; vypadne: 15; nutno zachránit: 14; Motto: PROKOPEJ SE K VÍTĚZSTVÍ
Level 54; vypadne: 15; nutno zachránit: 13; Motto: POHLÍDEJ MI MÉ LUMÍKY!
Level 55; vypadne: 20; nutno zachránit: 16; Motto: NA PŘEDVÁDĚCÍ AKCI
Level 56; vypadne: 20; nutno zachránit: 18; Motto: IONŮV ŠÍLENÝ SEKTOR
Level 57; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: SIRUP Z LUMÍKŮ
Level 58; vypadne: 20; nutno zachránit: 14; Motto: BEZESNÉ NOCI
Level 59; vypadne: 20; nutno zachránit: 19; Motto: PÝCHA PŘEDCHÁZÍ PÁD
Level 60; vypadne: 20; nutno zachránit: 15; Motto: ŽIJ A NECH ŽÍT
Hra Lemmings byla v devadesátých letech velmi oblíbená. (I pro mě.)
Tisíce lidí se snažily zachránit alespoň minimální počet stupidních kráčejících potvůrek.
Koncem roku 1992 začínám po drobné provokaci pracovat na její verzi pro počítač SHARP MZ800.
To se nakonec podaří a zhruba po roce si můžou lemmingové pro SHARP vyšlápnout do světa...
a že by se to dalo ideálně využít ve hře Lemmings, kdyby se taková chystala.
Protože mám už nějaké zkušenosti rozhoduji se rychle a už 10. 4. 2013 začínám plánovat co a jak.
(Tentokrát už vím, že bez důkladné přípravy není programování zrovna efektivní. Či spíše je k ničemu:o)
- jednotlivé levely, menu, nastavení, hudbu a podobně - což mně samotnému nikdy moc nešlo.
Data vytvářím v programu VEGRAP, který jsem před lety napsal a vybavil funkcemi pro generování dat obrázků.
3. 5. zpracovávám pomocný plán celého sektoru, zahrnující zhruba dvě obrazovky vedle sebe.
Jedna z prvních zkušebních místností pro testy základního pohybu. Zde už s pomocným plánem.
Zvolená rutina pro zobrazování způsobuje nepříjemné problikávání jednotlivých postaviček.
Na SHARPu, kde jsem použil stejný způsob, to díky jinému typu zobrazování VRAM tak rušivé nebylo a člověk ti toho ani nevšiml.
Jenže, protože je Libor perfekcionalista, nemůžu jeho precizní výtvor znehodnotit něčím takovým.
Proto celý zobrazovací cyklus přepracovávám, aby k tomu nedocházelo. Přepracované rutiny bohužel zvládnou mnohem méně lumíku najednou.
31. 5. proto začínám testovat zcela nový způsob práce s daty ve VRAM.
Nyní už k testům používám mnohem "sofistikovanější" polygon.
Pokud se někdo při pohledu na screeny chytí za hlavu a řekne si: "Proč ten pitomec programuje takovu hru v simulátoru PMD
a ještě v MRSu, jako před 35 lety, zatímco by mohl použít něco mnohem efektivnějšího?"
odpovím: "Pokud udělám jednu hru pro PMD co 10 let tak to docela stačí a coby starému psovi se mi nechce učit novým kouskům :o)!
Pro odladění všech funkcí používám různě upravená data prvního sektoru hry Lemmings.
Od začátku vývoje používám pro testování země pod lumíkem jediný pixel, jako to má PC. Jenomže u jednobitové
grafiky jsou objekty tvořeny vzorkem z černých a bílých pixelů a lumíci tak propadávají do všech černých míst.
Z těch už se většinou nemají jak dostat a třeba u sloupů které někdy nejsou dole uzavřeny je to jistá smrt.
Zpočátku se snažím upravit některé aktivity - například vodorovný kopáč po sebou vyrovnává podlahu, ale není to ono.
Hra je sice hratelná, ale nevypadá to dobře a testeři pochopitelně správně protestují.
Nakonec tedy upravuji oblast testu na dva pixely. Alespoň ty musí mít díra v podlaze, aby lumík propadl.
případně opravuji drobné chybičky programu, které se objevuji a objevují.
Definitivní verze pak se pak na stránkách autorů simulátoru PMD-85 objevuje v květnu 2014.
Ale těch 10 let od začátku uteklo fakt rychle...