Historie hry LEMMINGS pro PMD-85

Úvodní obrazovka Lemmings na PMD-85  Úvodní obrazovka Lemmings na PMD-85


Hra Lemmings byla v devadesátých letech velmi oblíbená. (I pro mě.)
Tisíce lidí se snažily zachránit alespoň minimální počet stupidních kráčejících potvůrek.
Koncem roku 1992 začínám po drobné provokaci pracovat na její verzi pro počítač SHARP MZ800.
To se nakonec podaří a zhruba po roce si můžou lemmingové pro SHARP vyšlápnout do světa...

Začátkem dubna 2013 se mi ozývá kolega Libor s tím, že vymyslel ultrarychlý posun obrazovky PMD do stran
a že by se to dalo ideálně využít ve hře Lemmings, kdyby se taková chystala.
Protože mám už nějaké zkušenosti rozhoduji se rychle a už 10. 4. 2013 začínám plánovat co a jak.
(Tentokrát už vím, že bez důkladné přípravy není programování zrovna efektivní. Či spíše je k ničemu:o)

S Liborem se domlouváme, že já připravím pohybový program a on to zbývající -
- jednotlivé levely, menu, nastavení, hudbu a podobně - což mně samotnému nikdy moc nešlo.

Vytahuji svůj dávný sešit s daty Sharp verze a na netu pátrám, jak vlastně Lemmings vypadají v jednobarevné grafice (ZX Spectrum).

Pak se postupně pouštím do tvorby dat jednotlivých fází každé z činností.

Data vytvářím v programu VEGRAP, který jsem před lety napsal a vybavil funkcemi pro generování dat obrázků.

15. 4. 2013 rozcházím první lumíky a testuji, kolik jich PMD zvládne najednou v pohybu.

Test vychází úspěšně a zhruba 60 kousků najednou si to šlape docela dobře.

16. 4. se chodící lumíci dokážou otočit na překážce.
3. 5. zpracovávám pomocný plán celého sektoru, zahrnující zhruba dvě obrazovky vedle sebe.


Jedna z prvních zkušebních místností pro testy základního pohybu. Zde už s pomocným plánem.

23. 5. už lumící padají i s deštníčkem, šplhají, odcházejí a výřez sektoru se posouvá kurzorem.

30. 5. jedu za Liborem do Třince. Koordinujeme styčné body programu a umístění dat.

Bohužel se stále víc dere do popředí jeden podstatný defekt na kráse.
Zvolená rutina pro zobrazování způsobuje nepříjemné problikávání jednotlivých postaviček.
Na SHARPu, kde jsem použil stejný způsob, to díky jinému typu zobrazování VRAM tak rušivé nebylo a člověk ti toho ani nevšiml.
Jenže, protože je Libor perfekcionalista, nemůžu jeho precizní výtvor znehodnotit něčím takovým.
Proto celý zobrazovací cyklus přepracovávám, aby k tomu nedocházelo. Přepracované rutiny bohužel zvládnou mnohem méně lumíku najednou.
31. 5. proto začínám testovat zcela nový způsob práce s daty ve VRAM.


Nyní už k testům používám mnohem "sofistikovanější" polygon.

Malé odbočení:
Pokud se někdo při pohledu na screeny chytí za hlavu a řekne si: "Proč ten pitomec programuje takovu hru v simulátoru PMD
a ještě v MRSu, jako před 35 lety, zatímco by mohl použít něco mnohem efektivnějšího?"
odpovím: "Pokud udělám jednu hru pro PMD co 10 let tak to docela stačí a coby starému psovi se mi nechce učit novým kouskům :o)!

Během června a července 2013 zpracovávám jednotlivé činnosti lumíků, jejich vybírání a zadávání kurzorem.


Pro odladění všech funkcí používám různě upravená data prvního sektoru hry Lemmings.

Následuje několik dalších měsíců práce, než je program víceméně funkční.

16. 10. má Libor cestu do Ostravy a tak se opět setkáváme a konzultujeme poslední úpravy.

Během testování všech připravených sektorů se v některých objevil další zásadní problém.
Od začátku vývoje používám pro testování země pod lumíkem jediný pixel, jako to má PC. Jenomže u jednobitové
grafiky jsou objekty tvořeny vzorkem z černých a bílých pixelů a lumíci tak propadávají do všech černých míst.
Z těch už se většinou nemají jak dostat a třeba u sloupů které někdy nejsou dole uzavřeny je to jistá smrt.
Zpočátku se snažím upravit některé aktivity - například vodorovný kopáč po sebou vyrovnává podlahu, ale není to ono.
Hra je sice hratelná, ale nevypadá to dobře a testeři pochopitelně správně protestují.
Nakonec tedy upravuji oblast testu na dva pixely. Alespoň ty musí mít díra v podlaze, aby lumík propadl.

V prosinci už společně s Liborem testuji řešení a průchodnost jednotlivých levelů,
případně opravuji drobné chybičky programu, které se objevuji a objevují.

V lednu 2014 si dávám trochu klidu a až v únoru a březnu opět pokračuji.

30. 3. to vypadá na finále mé části práce. Alespoň už jsem nenašel žádné zdrojové texty z pozdější doby.
Definitivní verze pak se pak na stránkách autorů simulátoru PMD-85 objevuje v květnu 2014.

Každopádně musím podotknout, že jsem ten celý rok nedělal jen Lemmings a věnoval se i dalším aktivitám, hlavně Geocachingu.
Ale těch 10 let od začátku uteklo fakt rychle...

V Ostravě 1. 4. 2023

Na závěr přehled jednotlivých levelů:

Level 1; vypadne: 10; nutno zachránit: 1; Motto: PROSTĚ KOPEJ!

Level 2; vypadne: 10; nutno zachránit: 1; Motto: PŘEŽIJEŠ JEN S PADÁKEM

Level 3; vypadne: 20; nutno zachránit: 2; Motto: UŠITO STOPERŮM NA MÍRU

Level 4; vypadne: 10; nutno zachránit: 10; Motto: PROKOPEJ SE A VYŠPLHEJ

Level 5; vypadne: 15; nutno zachránit: 5; Motto: NYNÍ PRORAZ TUNEL

Level 6; vypadne: 10; nutno zachránit: 4; Motto: ZASTAVIT, ODPÁLIT!

Level 7; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: ZDE TI POMOHOU SCHODY

Level 8; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: PRO MILOVNÍKY LUMÍKŮ

Level 9; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: TRPĚLIVOST

Level 10; vypadne: 10; nutno zachránit: 10; Motto: PADÁME!

Level 11; vypadne: 20; nutno zachránit: 15; Motto: KLIKOVÁ HŘÍDEL

Level 12; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: NEVĚŘ SVÝM OČÍM

Level 13; vypadne: 20; nutno zachránit: 14; Motto: NECH LUMÍKA ŽÍT

Level 14; vypadne: 20; nutno zachránit: 5; Motto: PŘESTÁVÁM BÝT LUMÍKEM

Level 15; vypadne: 16; nutno zachránit: 10; Motto: DVEKRÁT MĚŘ JEDNOU ŘEŽ

Level 16; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: VŠUDE SAMÍ LUMÍCI

Level 17; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: MUSÍME BÝT OPATRNÍ

Level 18; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: TOHLE MŮŽE BÝT PROBLÉM

Level 19; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: VŠICHNI PADÁME!

Level 20; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: HODIL BY SE ŽEBŘÍK

Level 21; vypadne: 20; nutno zachránit: 18; Motto: LUMINÁDA BEZ CUKRU

Level 22; vypadne: 20; nutno zachránit: 15; Motto: SVĚT NARUBY

Level 23; vypadne: 10; nutno zachránit: 8; Motto: NAČASOVÁNÍ JE DŮLEŽITÉ

Level 24; vypadne: 10; nutno zachránit: 6; Motto: LUMÍCI OZÓNU NENIČÍ

Level 25; vypadne: 20; nutno zachránit: 16; Motto: NECHYBÍ TU NĚCO?

Level 26; vypadne: 10; nutno zachránit: 10; Motto: PŘIROZENÁ REAKCE

Level 27; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: POZDRAV Z LEMMINGRADU

Level 28; vypadne: 20; nutno zachránit: 15; Motto: TOHLE MILUJU

Level 29; vypadne: 20; nutno zachránit: 12; Motto: SVATYNĚ LUMÍKŮ NA DOHLED

Level 30; vypadne: 10; nutno zachránit: 9; Motto: JAK PROSTÉ, MILÝ LUMÍKU!

Level 31; vypadne: 20; nutno zachránit: 18; Motto: OD HRANIČNÍ ČÁRY

Level 32; vypadne: 20; nutno zachránit: 18; Motto: NÁVRAT KE KOŘENŮM

Level 33; vypadne: 20; nutno zachránit: 2; Motto: KASKÁDY

Level 34; vypadne: 20; nutno zachránit: 13; Motto: NA VISUTÉM LANĚ

Level 35; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: VYTRVALOST

Level 36; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: JEDNOU TO VYJDE

Level 37; vypadne: 20; nutno zachránit: 19; Motto: ZKOUŠKA PAMĚTI

Level 38; vypadne: 20; nutno zachránit: 18; Motto: PÁN HRADU

Level 39; vypadne: 20; nutno zachránit: 16; Motto: JAK MÁM VYKOPAT CESTU?

Level 40; vypadne: 15; nutno zachránit: 10; Motto: VĚZNICE

Level 41; vypadne: 20; nutno zachránit: 19; Motto: ZEMĚ MEDEM OPLÝVAJÍCÍ

Level 42; vypadne: 20; nutno zachránit: 10; Motto: V BODĚ X

Level 43; vypadne: 10; nutno zachránit: 9; Motto: BOJ S ČASEM

Level 44; vypadne: 20; nutno zachránit: 19; Motto: STAV SE KE MNĚ!

Level 45; vypadne: 20; nutno zachránit: 18; Motto: OBRÁCENÝ SVĚT

Level 46; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: PODEJ POMOCNOU RUKU

Level 47; vypadne: 20; nutno zachránit: 13; Motto: UBOHÁ MALÁ STVOŘENÍ

Level 48; vypadne: 15; nutno zachránit: 15; Motto: RYCHLOSTNÍ LIMIT

Level 49; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: NĚJAKÝ PROBLÉM?

Level 50; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: BEZ PŘIDANÝCH LUMÍKŮ

Level 51; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: KRŮČEK PO KERŮČKU

Level 52; vypadne: 20; nutno zachránit: 19; Motto: NEBESA SNAD POČKAJÍ

Level 53; vypadne: 15; nutno zachránit: 14; Motto: PROKOPEJ SE K VÍTĚZSTVÍ

Level 54; vypadne: 15; nutno zachránit: 13; Motto: POHLÍDEJ MI MÉ LUMÍKY!

Level 55; vypadne: 20; nutno zachránit: 16; Motto: NA PŘEDVÁDĚCÍ AKCI

Level 56; vypadne: 20; nutno zachránit: 18; Motto: IONŮV ŠÍLENÝ SEKTOR

Level 57; vypadne: 20; nutno zachránit: 20; Motto: SIRUP Z LUMÍKŮ

Level 58; vypadne: 20; nutno zachránit: 14; Motto: BEZESNÉ NOCI

Level 59; vypadne: 20; nutno zachránit: 19; Motto: PÝCHA PŘEDCHÁZÍ PÁD

Level 60; vypadne: 20; nutno zachránit: 15; Motto: ŽIJ A NECH ŽÍT